FANDOM

ImagesJBTVL3D6

CENTAUR - istota z mitologii grecko-rzymskiej, która od pasa w dół miała przybierać postać konia a od pasa w górę ludzką. W Grecji – ojczyźnie centaurów – zwano je kéntauroi. Uchodziły za potomstwo Kentaurosa i klaczy magnezyjskich lub Iksjona i widziadła (chmury) Nefele, której Zeus nadał postać. Tworzyły prymitywne plemię. Zamieszkiwały góry i lasy Tesalii. Obyczaje miały dzikie, to jest żywiły się surowym mięsem upolowanych zwierząt, kilkakrotnie usiłowały porwać lub zgwałcić kobiety, łatwo się upijały. Jako broni używały gałęzi drzew i skał.

Słynne centaury

Bywały jednak centaury, słynące ze swojej wiedzy, bądź gościnności. Stanowiły zdecydowaną mniejszość. Do słynnych centaurów należą Chronos, Folos oraz Nessus. Wszyscy trzej zginęli od zatrutych strzał Heraklesa.

  • Chronos słynął z mądrości i swej wiedzy. Powiadano, że był nauczycielem herosów, takich jak Jazon, Herakles, Achilles, czy Asklepios. Specjalizował się w medycynie, w tym zielarstwie i chirurgii, łucznictwie, muzyce, łowach, sztuce wojennej, astrologii i wróżbiarstwie. Mówiono, że był nieśmiertelny, jednak zraniony przypadkiem zatrutą strzałą przez Heraklesa, wolał umrzeć, oddając dar wiecznego życia Prometeuszowi. Został wyniesiony do nieba, gdzie do dziś można go odnaleźć, a przynajmniej na półkuli południowej, pod postacią gwiazdozbioru.
  • Folos – drugi ze słynnych centaurów. Ów również zginął na skutek zatrutej strzały, kiedy próbował ratować powalonego przez Heraklesa pobratymca. A cała walka jaka rozpętała się między centaurami i Heraklesem była wynikiem wina – Herakles, podjęty przez Folosa – tak długo nalegał by je otworzyć, aż centaur uległ. Zapach alkoholu zwabił pozostałe centaury do jaskini i wywiązała się walka.
  • Nessus – trzeci z centaurów. Chciał, delikatnie mówiąc, uwieść żonę Heraklesa. Zginął od zatrutych strzał herosa, zdążył się jednak zemścić, zdradzając Dejanirze fałszywy sekret, który potem stał się przyczyną śmierci Heraklesa. Skropiona krwią centaura koszula bynajmniej nie zapewniła, według słów Nessusa, wiecznej miłości Heraklesa, ale raczej śmierć w męczarniach.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki