FANDOM

CHIMERA – zwierzę hybryda, potwór o głowie lwa, tułowiu kozy i ogonie węża, pochodzący z mitologii greckiej.

Beznazwy.png

Chimera bierze swoją nazwę z greckiego słowa chímaira, oznaczającego kozę. Podobnie jak Cerber, Sfinks czy Hydra przyszła na świat ze związku dwóch potworów Tyfona i Echidny. Chimera zamieszkiwała tereny Karii, otoczona względami i opieką panującego wtedy na tamtych terenach króla. Nawiedzała również sąsiednie królestwo, mianowicie Lykię.

Wygląd

Homer opisywał ją jako monstrum o głowie lwa, tułowiu kozy i ogonie węża. Hezjod uzupełnił te szczegóły o trzy głowy. Miały one wyrastać z każdej części ciała chimery po jednym. Miał więc potwór ten odpowiednio lwią paszczę, głowę kozy a na końcu ogona łeb węża.

"Chimajrę niepokonaną,która swój ród wywodziła od bogów, a nie od ludzi. Z przodu lwem była, od tyłu wężem, a kozą pośrodku, strasznie zionącą potężnym, płomiennym ogniem zagłady."

(Iliada 6,180-182)

Zdolności

Chimera była nadzwyczaj silna i śmiertelnie niebezpieczna. Potrafiła ziac ogniem. Zasłynęła z napadów na królestwo Lyki, które doszczętnie pustoszyła nie tylko swoim oddechem, ale także napadami na żywy dobytek.

Śmierć

Została pokonana przez Bellerofonta na prośbę króla Lyki. Udało mu się tego dokonać dzięki pomocy Pegaza. "Zabił Chimajrę, ufając bożym wyrokom" (Iliada 6,183) na rozkaz Jobatesa, króla Licji. Bellerofont przeleciał nad Chimajrą, rażąc ją strzałami z łuku, po czym udało mu się wrazić Chimajrze oszczep w gardło. Pocisk miał ostrze z ołowiu, który stopił się w ogniu buchającym z paszczy i zalał jej wnętrzności.

Występowanie

Chimera występuje w wielu grach wideo m.in. Heroes of Might and Magic (jako potwór z głową lwa, skrzydłami nietoperza i kolcem skorpiona), Age of Mythology (jako potwór z głową lwa, kozy i węża zionącym ogniem), Arena Albionu (jako monstrum blokujące wejście do groty lwa) lub też w Warcrafcie III (dwugłowy smok plujący żrącym kwasem lub błyskawicami), God Of War (głowa kozy, pod nią lwia paszcza oraz ogon-wąż), Dragon`s Dogma (głowa lwa na karku głowa kozy i wężowy ogon).

Więcej z Fandomu

Losowa wiki