FANDOM

Dark fantasy – podtyp literatury fantasy oraz gier fabularnych. Głównym założeniem dark fantasy jest wywołanie uczucia bezradności, często strachu i lęku wśród odbiorcy/graczy, pogłębianego przez rozszerzanie nieprzychylnych, mrocznych sytuacji i pogłębianie poczucia beznadziei i własnej mniejszości w porównaniu z opisywanym światem fantasy.

Dark fantasy jest podobne do wszelakiego typu horrorów i najważniejsze jego różnice możemy dojrzeć dopiero w grach RPG. Główni bohaterowie są słabi, często nie wyróżniający się spośród otoczenia. Nierzadko są postawieni przed konfliktem tragicznym lub ironią tragiczną. Twórczość oparta o dark fantasy wymaga wyrafinowanego gustu, gdyż z zasady najbardziej pasuje do melancholijnego, pesymistycznego światopoglądu. Najsłynniejszymi grami dark fantasy są Warhammer, Świat Mroku (Wampir: Maskarada, Wilkołak: Apokalipsa) oraz Monastyr, a w literaturze odznacza się m.in. Glen Cook i jego Czarna Kompania.

Dark fantasy wymagać powinien pełnego zaangażowania emocjonalnego odbiorcy. Jest o wiele trudniejszy do opracowania i stworzenia, gdyż musi nie tylko straszyć, ale także zmuszać do przemyśleń.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki