FANDOM

John Ronald Reuel Tolkien (bądź J. R. R. Tolkien, ur. 3 stycznia 1892, zm. 2 września 1973) – filozof katolicki i filolog angielski, twórca jednego z najbardziej popularnych światów fantasyArdy. Zasłynął głównie książką Władca Pierścieni, która została przez wydawcę podzielona na trzy części, ale stworzył również takie utwory jak Silmarillion i Hobbit. Laureat licznych nagród i odznaczeń, w tym Orderu Imperium Brytyjskiego.

Fascynacja językami (znał ich ponad 30), spowodowała, że sam stworzył języki np. elfówquenya, czy sindarin.

Życiorys

Tolkien urodził się w 3 stycznia 1892 roku na terenie dzisiejszej RPA. Trzy lata później, wraz z matką Mabel, przeniósł się do Anglii. Ojciec – Arthur Tolkien zmarł rok później. Wychowywała małego Johna i jego brata – Hillary'ego w duchu religii katolickiej. To ona również zaszczepiła w przyszłym pisarzu zamiłowanie do języków. Tolkien uczestniczył w I wojnie światowej jako telegrafista i tłumacz. Walczył w bitwie pod Sommą.

Pracował na uniwersytecie w Oxfordzie jako wykładowca języka staroangielskiego. Publikował prace z dziedziny filologii i dawnej literatury.

Ożenił się z Edith Bratt i miał czwórkę dzieci.

Zmarł 2 września 1973 roku. Po jego śmierci syn Christoph opublikował dzieła z jego notatek i wydał Silmarilion.

Bibliografia

Więcej z Fandomu

Losowa wiki