FANDOM

ImagesIONXPL6J

Sfinks – Pochodzący z greckiej mitologi żeński demon zniszczenia i złego losu. Córka Tyfona i Echidny.

Wygląd

W greckiej mitologii Sfinks była, przedstawiana jako potwór o głowie i piersiach kobiety, ciele lwa, skrzydłach orła i wężowym ogonie zakończonym gadzim łbem.

Zagadka Sfinksa

W greckich mitach pojawiała się informacja, że Sfinks została sprowadzona przez Herę lub Aresa z Etiopii. Pilnowała dostępu do Teb. Sfinks zadawała zagadkę napotkanym ludziom, a za brak odpowiedzi zrzucała w przepaść (wg Jana Parandowskiego). We wczesnych wersjach mitu nie podawano dokładnie treści zagadki Sfinksa. Później wskazywano, że brzmiała ona następująco: "Co to za zwierzę, obdarzone głosem, które z rana chodzi na czworakach,w południe na dwóch nogach, a wieczorem na trzech"? Sfinks dusiła każdego, kto nie potrafił udzielić prawidłowej odpowiedzi. Zagadkę rozwiązał dopiero Edyp, który odpowiedział: Człowiek chodzi rano, to jest w dzieciństwie na czworakach; gdy urośnie, staje się zwierzęciem dwunożnym; a w starości, która jest życia wieczorem, podpiera się laską, jakby mu trzecia noga przybyła. Rzadziej pojawia się wersja mitu, w której występuje także druga zagadka Sfinksa, która chciała wiedzieć, kim są dwie siostry: jedna rodzi drugą, a ta, rodzi tę pierwszą. Odpowiedzią było: dzień i noc (oba słowa są rodzaju żeńskiego w języku greckim).

Śmierć

Gdy Edyp odgadł zagadkę Sfinksa, potwór rzucił się w przepaść gdzie strącał ludzi (inna wersja mówi o tym, że stwór pożarł sam siebie). Wydarzenie to interpretowane jest symbolicznie - Edyp miał przyspieszyć tutaj zerwanie ze starymi praktykami religijnymi, reprezentowanymi przez Sfinksa i nadejście czasów rządów nowych bóstw olimpijskich.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki