FANDOM

Wampiurs Wars – polski komiks undergroundowy; znany głównie wąskiemu gronu fanów. Jego twórcą (tekst i rysunki) jest Jan Plata-Przechlewski, plastyk i polonista z Gdańskiego Klubu Fantastyki. Całość utrzymana w konwencji horroru i fantasy - jest jednak głównie parodią wielu utworów i nurtów popkultury, okraszoną licznymi aluzjami do absurdów PRL-u.

Ogółem komiks liczy ponad 100 czarno-białych plansz. Główne historyjki cyklu powstawały w latach 80. i zostały kilkakrotnie wydane (w małych nakładach - po kilkaset egzemplarzy) przez GKF (z posłowiem znawcy komiksu - dr. hab. Jerzego Szyłaka). Powstały też krótkie epizody obśmiewające absurdy wczesnych lat 90.

Swoistym uhonorowaniem Wampiurów była praca zbiorowa młodych polskich rysowników tworzących (każdy autor po kilka plansz) własną wersję opowieści (fabuła bez zmian, różne style rysunków; wśród rysowników znalazła się także pisarka Ewa Białołęcka). Nakładem GKF-u udało się jak dotąd wydać tylko pierwszą część - Na tropie wampiurów.

Ponadto Juliusz Michał Masłowski planuje stworzenie prequela komiksu Wampiurs Wars, w którym większość głównych bohaterów nie będzie się jeszcze wzajemnie znała. Autor oryginału wyraził zgodę również na ten eksperyment twórczy.

Pod koniec maja 2007 ukazało się IV wydanie oryginału - w całości (z epizodami postpeerelowskimi) i w formacie większym niż A-5 (choć mniejszym niż A-4). Komiks Wampiurs Wars dostępny jest na stronie internetowej Wampiur Zone.

Cykl komiksów

Cykl komiksowy Wampiurs Wars obejmuje:

  • Na tropie... wampiurów
  • Odyseja wewnętrzna
  • Mumia
  • The Wampiure Strikes Back
  • Atak grozy
  • Planeta grozy
  • Bitwa o Ciemnogród
  • Gniew Yog-Sothotha
  • Oko Sothota
  • Czarne wieści
  • Czerwona gorączka

oraz pojedyncze plansze i rysunki

Bohaterowie

Główne postacie cyklu to: Marcinek (wioskowy opój), Madej (eks-zbój), Zizi ("też eks"), Euzebiusz (łowca potworów i królewski agent), Pankracy (niewydarzony diabeł), Pafnucy (były anioł), Bambarasz (prowincjonalny czarownik) - oraz oczywiście tytułowe wampiury (jednonogie i chyba bezokie).

Linki zewnętrzne

Więcej z Fandomu

Losowa wiki